روزنوشتهای خانم نئاندرتال

روزنوشتهای خانم نئاندرتال و فقط همین!

روزنوشتهای خانم نئاندرتال

روزنوشتهای خانم نئاندرتال و فقط همین!

چشمه آبگرم گنو در بندرعباس

چشمه آبگرم گنو و بخش‌های اطراف آن مکانی مناسب برای استراحت و تفرج‌های خانوادگی است.
چشمه آبگرم گنو

با وجود اینکه سواحل دریای خلیج فارس و عمان در این منطقه شهرت زیادی دارد و بسیاری از مردم آن را با سواحل زیبا و جزایر دوست داشتنی‌اش می‌شناسند، اما این منطقه دارای جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز هست که در این مقاله از مجله دلتا سعی داریم تا با چشمه آبگرم گنو از جاهای دیدنی بندرعباس بیشتر آشنا شویم.

معرفی چشمه آبگرم گنو

چشمه آبگرم گنو در کوه گنو واقع شده که در فاصله ۳۴ کیلومتری از شمال شرقی بندرعباس قرار دارد. این چشمه و بخش‌های اطراف آن مکانی مناسب برای استراحت و تفرج‌های خانوادگی است.

معرفی چشمه آبگرم گنو چشمه آبگرم گنو

 

با وجود اینکه آب و هوای استان هرمزگان در اغلب مواقع سال گرم و شرجی است، اما محیط اطراف کوه گنو به‌دلیل ارتفاع زیادش آب و هوای معتدلی دارد و البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که دلیل شرجی بودن هوای این استان همین کوه گنو است.

ویژگی‌های خاص

هیدروژن سلفوره و کلر از جمله ترکیبات آب‌های گرم هستند که این مواد به‌همراه دمای بالای آب محیطی را ایجاد می‌کنند که تنها گیاهان و حیوانات اندکی می‌توانند در آن زندگی کنند. اما نکته جالب اینجا است که در شرایط این‌چنینی چشمه گنو نوعی ماهی به نام آوینیوس گینویس دارد که این نوع ماهی در کل دنیا فقط در چمشه مذکور یافت می‌شود.

امکانات و خدمات رفاهی

برای بهره بردن از آبگرم چشمه گنو دو استخر مردانه و زنانه در این منطقه ایجاد کرده‌اند که گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. چندین مجتمع نیز برای استراحت و اقامت مسافران در این محل تعبیه شده است و فروشگاه‌هایی نیز برای خرید وسایل مورد نظر در این منطقه یافت می‌شود.

آلاچیق‌هایی در محیط اطراف این بخش وجود دارند که گردشگران می‌توانند در آن‌ها بنشینند و از مناظر و هوای خوب منطقه استفاده کنند. آب استخر‌های مذکور از طریق چشمه گنو تامین می‌شود و پساب استخر‌ها نیز مثل رودخانه از استخر خارج شده و سپس به‌شکل آبشاری کوچک به پایین می‌ریزد. لازم به ذکر است که از این پساب جهت آبیاری نخلستان‌های موجود در اطراف این منطقه استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری هرمزگان “ساحل زیبای بندر مقام هرمزگان” را مطالعه کنید.

برج تلویزیون برلین

اولین بار است که قصد دارید به برلین بروید؟ پس مطمئن باشید سفر فراموش نشدنی در انتظار شماست.
برج تلویزیون برلین

برلین پایتخت آلمان و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. به علاوه مرکز سیاسی، فرهنگی و هنری آلمان هم هست. یکی از جالب‌ترین نکات در مورد برلین تاریخچه‌ی ققنوس‌وار آن است. اما این جاهای دیدنی ممکن است کمی شلوغ باشند و مجبور شوید ساعت‌ها در صف ورود بمانید. یکی از جاذبه‌ های این شهر برج تلویزیون برلین است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا این برج را بشناسیم.

معرفی برج تلویزیون برلین

این برج را تقریبا از همه‌ جای برلین می‌توانید ببینید. برج تلویزیون برلین در سال ۱۹۷۰ افتتاح شد و سومین برج بلند در اروپاست. سالیانه ۶۰ میلیون گردشگر از این برج بازدید می‌کنند. برج تلویزیون را در ابتدا به عنوان نماد اقتدار آلمان شرقی ساختند، ولی امروزه به عنوان نماد کل آلمان شناخته شده‌است.

معرفی برج تلویزیون برلین برج تلویزیون برلین

بهترین کار برای شروع یک سفر رویایی این است که منظره‌ کل شهر را از بالاترین نقطه ممکن ببینید. تراس این سازه در ارتفاع حدودا ۲۰۰ متری قرار دارد و از آن بالا می‌توانید تمام شهر را تماشا کنید.

برای اینکه برای مدت طولانی در صف آسانسور و ورود به این مکان منتظر نمانید، بهتر است بلیط‌های خود را به صورت اینترنتی رزرو کنید. کنار پنجره‌های رستوران بنشینید و در حالی که کنار خانواده صبحانه‌ی خود را میل می‌کنید منظره‌ صبحگاهی شهر را هم به نظاره بنشینید. جالب اینجاست که حتما هم مجبور نیستید صبح خیلی زود از خواب بیدار شوید، ورودی‌های برج از ساعت ۱۱ باز می‌شوند!

معرفی برج تلویزیون برلین برج تلویزیون برلین

رستوران گردان برلین

هم‌چنین یکی از لوکس‌ترین رستوران های شهر برلین، رستوران گردان برج تلویزیون این شهر می باشد که در محله الکساندر پلاتز پایتخت آلمان واقع شده است. رستوران گردان برلین در ارتفاع ۲۰۷ متری از سطح زمین واقع شده است که دارای بهترین چشم انداز از این شهر زیبا و سرسبز اروپایی‌ست.

رستوران گردان برلین

این رستوران مدرن در یک محیط بسیار زیبا قرار دارد که فرصت خوبی را برای لذت بردن از غذاهای آلمانی و همچنین بین المللی فراهم می کند و همان طور که گفتیم، یکی از معروفترین رستوران های شهر برلین می باشد که خاطرات بیاد ماندنی را خصوصا برای توریست ها باقی می گذارد.

این رستوران یک چشم انداز فوق العاده زیبا دارد و در حالی که از بهترین غذاها لذت می برید از بالاترین نقطه می‌توانید به تمامی نقاط برلین نگاه کنید و خاطرات خوبی را ثبت کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری آلمان “آلمان؛ غول اقتصاد اروپا” را مطالعه کنید.

تفریحات دریاچه زریوار مریوان

معروفترین جاذبه طبیعی استان کردستان دریاچه زریوار است.
دریاچه زریوار مریوان

امروز می‌خواهیم سری به یکی از مشهورترین جاذبه‌‌‌های طبیعی استان کردستان بزنیم. مقصد سفرمان دریاچه زریوار مریوان است؛ یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران که سفر به کردستان بدون تجربه گشت و گذار در اطراف آن معنایی ندارد. همراه مجله دلتا باشید تا تفریحاتی که می‌توان در این منطقه انجام داد آشنا شویم.

قایقرانی

یکی از تفریح‌های محبوب در دریاچه زریوار قایقرانی است؛ هم قایق‌های موتوری و هم قایق‌های پدالی این امکان را فراهم کرده‌اند که بتوانید داخل دریاچه بروید و از فضای فرح‌بخش و سکوت و آرامش آن لذت ببرید.

دریاچه زریوار مریوان قایقرانی

فضای مناسب محیط آبی تالاب زریوار باعث شده است تا تیم‌های ملی قایقرانی در رشته های مختلف برای آماده‌سازی به اینجا بیایند و تمرینات شان برای حضور در مسابقه های بین المللی را در این دریاچه دنبال کنند.

ماهیگیری

بستر مناسب دریاچه زریوار و وجود گونه‌های مختلف ماهی در این پهنه آبی، باعث شده تا ماهیگیری در اینجا به یکی از تفریح‌های جذاب تبدیل شود. بسیاری از صبح زود برای صید ماهی راهی تالاب می‌شوند تا بتوانند شانس‌شان را امتحان کنند و دست پر به خانه بازگردند.

ماهیگیری دریاچه زریوار مریوان

عکاسی

فضای سرسبز اطراف دریاچه، قرارگیری آن در میان کوه‌ها و دشت‌ها، محصور بودنش در میان نیزارها و گستره آبی آن منظره‌ای تماشایی را خلق کرده است. اگر ذره‌ای خلاقیت به خرج دهید و صبور باشید می‌توانید عکس‌ها و تصاویر زیبایی از سفر به زریوار ثبت کنید.

دریاچه زریوار مریوان عکاسی

پرنده نگری

تالاب زریبار محل زندگی تعداد زیادی از پرنده‌های بومی و مهاجر است. همین موضوع باعث شده تا این جاذبه‌‌‌های طبیعی به عنوان یکی از محل‌های مناسب پرنده نگری در غرب ایران شناخته شود. اردک سرحنایی و سرسبز، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستو‌های دریایی، کاکایی ها، حواصیل خاکستری، خوتکا، لک لک‌های مهاجر و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیچه از جمله پرنده‌هایی هستند که می‌توانید با کمک ابزار مناسب پرنده نگری و کمی صبر و حوصله به تماشای آنها بنشینید.

پرنده نگری دریاچه زریوار مریوان

پاراگلایدر سواری

اگر اهل خطر کردن و هیجان هستید دریاچه زریوار مکان مناسبی برای شماست. اینجا می‌توانید در سایت پروازی کنار دریاچه سوار بر گلایدر بر فراز منطقه به پرواز دربیایید و از چشم انداز زیر پای‌تان لذت ببرید.

دریاچه زریوار مریوان پاراگلایدر سواری

البته هر چند سال یک بار هم جشنواره‌های پرواز با پاراگلایدر در دریاچه زریوار برگزار می‌شود که اگر مهارت و جسارت کافی داشته باشید می توانید در آن شرکت کنید و از رقابت با دیگر حرفه‌ای‌ها لذت ببرید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بیشتر “جاهای دیدنی کردستان” را مطالعه کنید.

نکات ضروری قبل از سفر به سریلانکا

سریلانکا اخیرا توانسته است نام خود را در لیست مقاصد معروف توریستی جهان به ثبت برساند.
سفر به سریلانکا

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که برای سفر به یک کشور فقط مطالعه در مورد جاذبه‌های گردشگری آن مقصد کافیست، در صورتی که اگر نکاتی را راجع به مقصد بدانیم، قطعا سفر بهتری خواهیم داشت. در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم نکته‌های ساده اما ضروری برای سفر به سریلانکا را در اختیارتان قرار دهیم.

برای آهسته حرکت کردن آماده شوید

اگر چه حمل و نقل در کشور سریلانکا به نسبت گذشته بسیار بهتر شده است اما هنوز هم ممکن است گاهی با مشکلاتی روبر شوید. یکی از مرسوم‌ترین وسایل حمل و نقل در این کشور توک توک است که برای مسیرهای کوهستانی و یا گذر از مرزعه‌های چای گزینه‌ی خوبی است، با این حال منتظر این باشید که به سرعت به مقصدتان نرسید.

سفر به سریلانکا برای آهسته حرکت کردن آماده شوید

برای آرامش بروید نه دیوانگی!

اگر دوست دارید تا هم با طبیعت زیبا و دست نخورده روبرو شوید هم از شلوغی‌های اذیت‌کننده‌ی توریست‌ها به دور باشید، سریلانکا را انتخاب کنید. اگر دوست دارید تا با مردم سریلانکا بیشتر گرم بگیرید و آشنا شوید، به جای اقامت در هتل سعی کنید در یکی از مهمان‌خانه‌هایی که به صورت خانوادگی اداره می‌شوند و تعدادشان هم اصلا کم نیست، اقامت کنید.

سفر به سریلانکا سفر به سریلانکا برای آرامش بروید نه دیوانگی!

به شمال کشور بروید و از جمعیت فرار کنید

به طور کلی کشور سریلانکا به اندازه‌ی جایی مانند تایلند شلوغ نیست اما اگر دوست دارید تا حتی از آن جمعیت هم فرار کنید و به معنای واقعی سکوت را تجربه کنید، به استان شمالی این کشور بروید، جایی که در آن نه خبری از امکانات مدرن و گردشگران است و نه هتل‌های خارجی، فقط و فقط سواحل دیدنی است.

سفر به سریلانکا به شمال کشور بروید و از جمعیت فرار کنید

غذاهای محلی را فراموش نکنید

یکی از خوبی‌های سفر به سریلانکا تجربه‌ی غذاهای خوشمزه‌ی این کشور است. بیشترین مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذاها را آرد و برنج تشکیل می‌دهد.

سفر به سریلانکا غذاهای محلی را فراموش نکنید

برنج و کاری و کوتو روتی، ۲ نمونه از بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سریلانکاست. شاید مثل دیگر کشورهای شرقی آسیا، در سفر به سریلانکا هم منتظر غذاهای خیابانی و دکه‌های غذایی باشید اما غذاهای خیابانی در سریلانکا به چشم نمی‌خورد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بیشتر “برج قدیمی و زیبادر کشور سریلانکا” را مطالعه کنید.

خانه آندره گدار | معمار فرانسوی در تهران

بیاید با مجله دلتا مهمان این معمار فرانسوی در تهران شویم و ساعات خوشی به همراه قهوه فرانسوی در این خانه داشته باشیم.

تهران و خیابان انقلاب همیشه برای شگفتی آدم‌ها تاریخی برای رو کردن دارد. در میان کوچه‌های خیابان انقلاب تهران ساختمان سفید رنگ و مدرنی دیده می‌شود که روزگاری محل اقامت آندره گدار معمار معاصر فرانسوی بوده است. آندره گدار که یکی از مهم‌ترین معماران خارجی دوره پهلوی بوده، در ساخت خانه خود از معماری ایرانی الهام گرفته است.آندره گدار معمار فرانسوی است که در حدود سی سال در ایران زندگی و کار کرد. با مجله دلتا همراه باشید تا باهم به این خانه فرانسوی در میدان انقلاب سفر کنیم. آندره گدار

آندره گدار کیست؟

آندره گدار در سال ۱۸۸۱ در شهر در شهر چومونت (Chaumont) فرانسه به دنیا آمد. او بعد از اتمام تحصیلات خود در دانشکده هنرهای زیبای پاریس با دعوت دولت وقت ایران در سال ۱۳۰۷ برای راه‌اندازی اداره کل باستان شناسی وارد تهران شد. او ۳۲ سال در ایران اقامت داشت و در این سال‌ها به طراحی و اجرا آثار مهمی پرداخت.آندره گدار کیست؟

آثار برجای مانده از گدار

آندره گدار در مدت زمان حضورش در ایران بناهای بسیاری را طراحی و اجرا کرد. از جمله موزه ملی،حافظیه،مرمت مسجد جامع، مسجد امام (مسجد شاه قدیم)، مسجد شیخ‌لطف‌الله خان و همچنین کاروانسرای ملکه مادر شاه (هتل عباسی کنونی) بود.آندره گدار

خانه آندره گدار

محل اقامت آندره گدار در زمان حضوش در ایران، خانه‌ای مدرن بود که توسط وی طراحی و در کنار دانشگاه تهران قرار داشت. ساختمان خانه گدار نمای مدرن و سفید رنگ دارد و گدار در ساخت آن از سبک معماری پهلوی اول پیروی کرده است. در ورودی ساختمان ستون‌هایی دیده می‌شود که به نظر می‌رسد تحت تاثیر ساختمان‌های ایران باستان در مجموعه اضافه شده است. آندره گدار در ساخت این خانه تلاش کرده تا تلفیقی از معماری مدرن ایران و اروپا استفاده کند اما در بخش عمده ساختمان معماری ایرانی به چشم می‌خورد که نشان از علاقه آندره گدار به این سبک معماری بوده است.خانه آندره گداردر طبقه اول ساختمان طاق‌های گردی استفاده شده که به مانند معماری دوران ساسانیان در ایوان کسری می‌باشد. طبقه دوم خانه در زمان پهلوی دوم به مجموعه اضافه شده و در آن زمان به عنوان زایشگاه بیژن شناخته می‌شد. خانه گدار بعد از انقلاب اسلامی به دانشگاه تهرن سپرده شد و تا مدتی کلاس‌های رشته مامایی در آن تشکیل می‌شد. خانه گدار برای مدتی متروکه و بلااستفاده بود و همین زمان باعث گردید که ساختمان تا حدود زیادی تخریب گردد. خانه گدار امروزه تبدیل به کافه-رستورانی به سبک قدیم شده است. بعد از اینکه خانه گدار به کافه-رستوران تغییر کاربری داد، با مدیریت کافه و زیر نظر رها اشرافی یکی از معماران معاصر ایران مرمت و بازسازی شد. با توجه به اینکه بخش‌های از خانه به علت خالی و متروکه بودن، آسیب شدید دیده بودن، بازسازی کار بسیار سختی بود.

آدرس: خیابان انقلاب، خیابان قدس خیابان پورسینا، نبش کوچه‌ی جلالیه، پلاک۲

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های گردشگری تاریخی در ایران مسجد شیخ‎لطف‎الله، شاهکار کم‌نظیر معماری و کاشیکاری را مطالعه کنید.