روزنوشتهای خانم نئاندرتال

روزنوشتهای خانم نئاندرتال و فقط همین!

روزنوشتهای خانم نئاندرتال

روزنوشتهای خانم نئاندرتال و فقط همین!

هفت کوتوله در جنگل!

داستان هفت کوتوله در جنگل یادتان است؟ می‌خواهیم جایی را به شما معرفی کنیم که هفت آبشار کوتوله در جنگل منتظر شما هستند.
هفت آبشار تیرکن

هفت آبشار تیرکن جایی است که باور واقعی بودنش کمی سخت است. فکرش را بکنید! هفت آبشار قد و نیم‌قد در فاصله‌های نزدیک به هم بر زمین فرو می‌ریزند. آن هم در دل جنگل‌های سرسبز مازندران. هفت آبشار تیرکن در استان مازندران و جایی بین بابل و شیرگاه قرار دارد. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم به این آبشارهای جادویی سفر کنیم.

هفت آبشار تیرکن

هفت آبشار کجاست؟

از شهر بابل به شهر شیرگاه جاده فرعی سرسبز و زیبایی وجود دارد که به جاده “گنج افروز” شهرت پیدا کرده است.  هفت آبشار جایی در این جاده قرار دارد. در واقع آبشارها در روستای تیرکن قرار دارند که یکی از فرعی‌های جاده گنج افروز به شمار می‌‎رود. در مجموع از بابل تا روستای تیرکن، حدود 30 دقیقه طول می‌‎کشد. از روستا هم تا آبشار اول، حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارید.

هفت آبشار تیرکن

در هفت آبشار چه خبر است؟

هفت آبشار در محدوده جنگل‌های لفور قرار دارد. جنگل‌های لفور بخشی از جنگل‌های هیرکانی هستند که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند. یعنی با سفر به این منطقه شما با بخشی از جنگل‌های هیرکانی رو به رو می‌شوید. از روستای تیرکن تا اولین آبشار حدود نیم ساعت باید پیاده روی کنید و از اولین آبشار تا هفتمین آن ها، حدود 2 ساعت زمان می‌برد. بنابراین شما با زیباترین جنگل‌های ایران، مناظر نفس‌گیری از رود و آبشار روبه‌رو می‌شوید. محیط جنگلی، هوای تمیز، آسمان آبی و سکوتی جادویی که فقط در آن صدای پرندگان و شرشر آب به گوش می‎‌رسد، از دیگر تجربیات جذابی است که در این سفر به آن دست پیدا می‌کنید.

هفت آبشار تیرکن

چی ببریم؟

برای رفتن به آبشارها نیاز به تجهیزات خاصی ندارید. کفش راحت پیاده روی به پا کنید. همراه داشتن لباس اضافه، پیشنهاد خوبی به نظر می‌رسد. نیازی نیست از داخل آب حرکت کنید. برای همین همراه داشتن کفش ساحلی الزامی نیست. بطری آب، کرم ضد آفتاب، عینک دودی و کلاه لبه‌دار، تجربه‌های بهتری از سفر به شما می‌‎دهند. بطری آب همراه خودتان داشته باشید. در پیاده روی تشنه می‌شوید و به آن نیاز خواهید داشت. وسایل و مایحتاج مورد نیازتان را می‌توانید در طول مسیر و خود روستا بخرید. نیازی نیست همه چیز را از خانه بیاورید.

هفت آبشار تیرکن

نکات مهم در بازدید از هفت آبشار

از اولین آبشار تا هفمین آنها، مسیری حدود 3 کیلومتر وجود دارد. این مسیر از شیب ملایمی برخوردار است. بنابراین با بچه‌ها و افراد مسنی که مشکل حرکتی خاصی ندارند، به راحتی می‌توانید تا انتها بروید. با این حال خانواده‌های دارای فرزند ترجیح می‌دهند همان حوالی آبشار اول و دوم بمانند.

هفت آبشار تیرکن

گرچه کباب کردن در جنگل خاطره انگیز و جذاب است، ولی ما به شما توصیه نمی‌کنیم. همراه بردن وسایل و تجهیزات مورد نیاز تا انتهای مسیر شما را خسته می‌‎کند و اجازه نمی‌دهد از فضا لذت ببرید. زیر آبشار اصلی که بلندترین آنها است، حوضچه کوچکی ایجاد شده است.

هفت آبشار تیرکن

اگر به تکنیک‌های شنا مسلط نیستید، دور شنا کردن را خط بکشید. شنا در محیطی که سنگ‌هایی پوشیده از جلبک دارند، خطرناک است. تا می‌توانید عکس بگیرید. این عکس‌ها می‌توانند تصویر زمینه تلفن همراه‌تان باشند. همچنین اگر مدیتیشن بلد هستید، این کار را انجام دهید. از طبیعت انرژی مثبت بگیرید و ذهن‌تان را آرام کنید. گفتن ندارد که هیچ گونه ذباله‌ای به جا نگذارید. جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی امانت ما برای آیندگان است.

هفت آبشار تیرکن

زیباترین مساجد جهان

با هم از زیباترین مساجد دنیا بازدید کنیم.
زیباترین مساجد دنیا

بیش از یک سوم جمعیت جهان مسلمان هستند. مسجد یکی از مهمترین اجزای دین اسلام است. در مسجد اعمال عبادی انجام می‌شود. برای همین مساجد همیشه یکی از زیباترین مکان های شهر در کشور های اسلامی هستند. در واقع مسلمانان همه ذوق هنری خودشان را در ساختن مسجد به کار می‌برند. مساجد یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری هستند. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم سری به زیباترین مساجد دنیا بزنیم.

مسجدالحرام

مسجدالحرام همان جایی است که کعبه، خانه خدا در آن قرار دارد. مسجدالحرام مهم‌ترین مسجد دنیا به شمار می‌رود. بخش بزرگی از اعمال حج در این مسجد انجام می‌شود. مسجدالحرام از زیباترین مساجد دنیا به شمار می‌رود.

زیباترین مساجد دنیا


مسجدالنبی

مسجدالنبی مسجد حضرت محمد، پیامبر اسلام است. مرقد مطهر ایشان نیز در همین مسجد قرار دارد. مسجدالنبی با سقف و مناره‌های خیره کننده یکی از زیباترین مساجد دنیاست.

زیباترین مساجد دنیا


مسجد حسن دوم

مسجد حسن دوم یکی از زیباترین جاهای دیدنی کازابلانکا است. این مسجد کنار دریا ساخته شده و چشم اندازی رویایی دارد. شاید دل‌تان بخواهد درباره کازابلانکا بیشتر بدانید.


زیباترین مساجد دنیا


مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه استانبول یکی از بزرگترین مساجد ترکیه به شمار می‌رود. این مسجد نیز ساحلی است و شکوه و عظمت آن در چشم انداز ساحل دوچندان می‌شود.

زیباترین مساجد دنیا

مسجد قل شریف روسیه

مسجد قل شریف با آن نمای آبی دلربایش یکی از زیباترین دیدنی‌های کازان است. شاید دلتان بخواهددرباره کازان و جزییات سفر به آن بیشتر بدانید.

زیباترین مساجد دنیا


مسجد شی‌آن چین

شاد باورتان نشود. ولی این ساختمان یک مسجد است. مسجد شی‌آن چین یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور به شمار می‌رود.

زیباترین مساجد چین


مسجد کریستالی مالزی

مسجد کریستالی یکی از جذاب‌ترین و زیباترین دیدنی‌های مالزی به شمار می‌رود. این مسجد نخستین مسجد هوشمند جهان است. مسجد کریستالی نمایی کریستالی دارد و بر خلاف مساجد صدر اسلام از خشت و آجر ساخته نشده است.

زیباترین مساجد چین


مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک که به آن مسجد صورتی هم می‌گویند، یکی از زیباترین مساجد ایران و جهان است. بازی نور و رنگ در این مسجد یکی از دیدنی‌ترین منظره‌هایی است که در زندگی ممکن است ببینید.

زیباترین مساجد دنیا

مسجد شیخ زاید امارات

امارات یکی از مقاصد گردشگری به ویژه برای ایرانیان به شمار می‌رود. در شهر ابوظبی این کشور، سومین مسجد بزرگ دنیا بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبی قرار دارد. مسجد شیخ زاید یکی از دیدنی‌های جذاب امارات و زیباترین مساجد دنیا به شمار می‌رود.

زیباترین مساجد دنیا

مسجد ایاصوفیه ترکیه

مسجد ایاصوفیه یکی از مهمترین دیدنی‌های این کشور است. این مسجد یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین مساجد دنیا به شمار می‌رود.

زیباترین مساجد دنیا

اینجا کاخ نیاوران است

کاخ نیاوران روزگاری محل زندگی روزمره خانواده سلطنتی بود.
کاخ نیاوران

تا حالا کاخ نیاوران نرفته‌اید؟ همین الان کفش و کلاه به تن کنید و برای بازدید از این مجموعه فرهنگی آماده شوید. کاخ نیاوران یکی از سه مجموعه کاخ موزه‌های تهران به شمار می‌رود. آخرین شاهان ایرانی در این مجموعه زندگی می‌کردند. البته قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. این مجموعه در شمال تهران قرار دارد و با آب و هوای رویایی خودش میزبان گردشگران است. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم از کاخ نیاوران بازدید کنیم.  شاید دل‌تان بخواهید درباره کاخ گلستان نیز بدانید.

کاخ نیاوران

چطور برویم؟

کاخ نیاوران جایی در شمال تهران و در محله نیاوران قرار دارد. در واقع بخشی از کاخ به پارک نیاوران متصل است. کاخ حدود 11 هکتار وسعت دارد. نخستین کسی که به فکرش افتاد در این محدوده کاخ بسازد، فتحعلی شاه قاجار بود. کاخ در خیابان باهنر قرار دارد که میدان تجریش را به میدان نوبنیاد وصل می‌کند. بنابراین از متروهای ایستگاه تجریش و نوبنیاد می‌توانید خودتان را به موزه برسانید. موزه پارکینگ اختصاصی دارد.

کاخ نیاوران

قسمت‌های کاخ نیاوران

کاخ نیاوران از زمان قاجارها مورد استفاده قرار می‌گرفت. چند تن از شاهان قجری در این مجموعه عمارت‌هایی ساخته بودند. در زمان آخرین پادشاه ایران تعدادی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن برای سکونت خانواده سلطنتی ساخته شد.

کاخ نیاوران

کاخ صاحبقرانیه

صاحبقرانیه کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه بود. یکی از زیباترین بخش‌های این کاخ تالار آینه است که در وسط آن قرار دارد. آیینه کاری‌های آن باشکوه است. در زمان محمدرضا شاه تغییرات اساسی در داخل بنای صاحبقرانیه انجام گرفت و طبقه اول آن یعنی حوضخانه برای پذیرایی از میهمانان و طبقه دوم به عنوان دفتر کار شاه مورد استفاده قرار گرفت.

کاخ نیاوران

کاخ اصلی

کاخ اصلی تاریخی نیست. در واقع کاخ اصلی را به عنوان محل زندگی خانواده سلطنتی ساختند. کاخ اصلی دو طبقه است و در جنوبش ایوان بزرگی با ستون‌های عظیم دارد. برخی وسایل شخصی اعضای خانواده سلطنتی همچنان در اتاق‌های کاخ قرار دارد.

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید سقف کاخ از جنس آلومینیوم بوده و متحرک است. به طوری که با باز شدن سقف، نور به فضای داخل کاخ می‌تابد. این کاخ یک سینمای اختصاصی هم دارد.

کاخ نیاوران

کوشک احمدشاهی

کوشک احمدشاهی یکی از عمارت‌های کاخ نیاوران به شمار می‌رود. این عمارت با مساحتی حدود 800 متر در دو طبقه و با سقف شیروانی ساخته شده است. کوشک احمدی از لحاظ معماری و تزئینات خاص آن در میان سایر بناهای دوران قاجار منحصر به فرد است.

کاخ نیاوران

موزه جهان نما

در دهه 1970 میلادی برای نگهداری و نمایش آثار اهدایی به خاندان سلطنتی یا خریداری شده توسط آنان در قسمت غربی کاخ صاحبقرانیه بخشی آماده شد که آن را جهان نما نامیدند. علاوه بر آثار هنری و اشیاء تاریخی بی‌نظیر، از زیبایی‌های منحصر بفرد این موزه سقف تالار میانی است که در آن نقاشی روی چوب با نقوش گل و مرغ انجام شده است.

کاخ نیاوران

موزه کتابخانه سلطنتی

در قسمت شمال شرقی مجموعه در محیطی دنج و نزدیک به کاخ اصلی، کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران قرار دارد که در دو طبقه و یک زیرزمین با زیربنای تقریبی 770 متر مربع احداث شده است. دکوراسیون داخلی این کتابخانه ترکیب هوشمندانه‌ شیشه و آیینه است. یکی از تزئینات داخلی جالب این مجموعه به کار بردن بیش از 4000 استوانه شیشه‌ای در سقف آن است که روشنایی سقفی کتابخانه را تأمین می‌کند.

کاخ نیاوران

موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران

قبلاً از ساختمان این موزه به عنوان گاراژ استفاده می‌شده است. اکنون این ساختمان خودروهای اختصاصی خاندان پهلوی، موتور سیکلت‌های کوچک متعلق به فرزندان پهلوی و ماکت‌های خودرو را در خود جای داده است. توجه کنید که این موزه یک موزه تخصصی اتومبیل نیست بلکه با رویکرد حفظ آثار و روایت تاریخی مجموعه ایجاد شده است.

کاخ نیاوران

باغ کتیبه‌ها

باغ کتیبه‌ها در فضای باز مجموعه کاخ نیاوران قرار دارد. این موزه شامل 43 مولاژ از کتیبه‌های مربوط به دوران مختلف تاریخی ایران است که با خطوط مختلفی نوشته شده‌اند.

نکات مهم هنگام بازدید

موزه در همه روزهای سال به جز تعطیلات عاشورای و تاسوعای حسینی و تعطیلات خردادماه باز است. مجموعه یک کافه حیاط فوق العاده جذاب دارد. می‌توانید خودتان را به آنجا مهمان کنید.

کاخ نیاوران

نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های خاص

افراد دارای مشکلات حرکتی می‌توانند از بیشتر قسمت‌های کاخ موزه بازدید کنند. عبور ویلچر از بیشتر مسیرها امکان پذیر است. به دلیل فضای باز و طبیعت زیبای موزه، امکان بازدید خانواده‌های اوتیسم بلامانع است. با این حال مراقب پله‌ها و استخرها باشید.

پارو بزن و خرید کن!

بازارهای شناور تایلند از جذاب‌ترین دیدنی‌های این کشور هستند.
بازار شناور

تایلند جاذبه بی‌نظیری دارد که هوش از سر گردشگران می‌برد! بازارهای شناور! بازارهای شناور تایلند که معروف‌ترین آنها در پاتایا و بانکوک قرار دارند، جذاب‌ترین دیدنی‌های این کشور به شمار می‌روند. در این بازارها باید سوار قایق شوید، پارو بزنید و از فروشندگانی که هر کدام سوار قایق خودشان هستند خرید کنید. هیجان انگیز به نظر می‌رسد. اینطور نیست؟ با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم سوار بر قایق شویم و در بازارهای شناور تایلند به خوش گذرانی بگذرانیم.

————————————————————————————-

بازار شناور

تایلند کجااست؟

تایلند کشوری در جنوب شرق آسیا است. این کشور شبه جزیره است. بانکوک پایتخت آن و پاتایا یکی از معروف‌ترین قطب‌های توریستی تایلند به شمار می‌رود. در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری این کشور، بازارهای شناور آن از محبوب‌ترین دیدنی‌ها برای گردشگران به شمار می‌روند. تایلند کشوری محصور در آب است. مردمان محلی از دیرباز با قایق از ساحل به جزیره‌ها و حتی سواحل اطراف حرکت می‌کردند و زندگی، روی قایق‌ها در جریان بود.

بازار شناور

تایلند در طول زمان پیشرفت‌های زیادی کرده و به یک کشور مدرن تبدیل شده با این حال فرهنگ استفاده از قایق منسوخ نشده است. قایق سواری و زندگی روی آن و حتی تجارت روی قایق به بخشی از میراث فرهنگی تایلند تبدیل شده و مسئولین این کشور در تلاش هستند این سنت را با همه جزئیاتش حفظ کنند. این اتفاق فرهنگی و سنت کهن، امروز به یکی از منابع درآمدزایی تایلند تبدیل شده است. مردمان زیادی از همه جای دنیا به این کشور سفر می‌کنند تا از بازارهای هیجان انگیز شناور آن بازدید کنند.

بازار شناور

بازارهای شناور را در هند، اندونزی، جزایر سلیمان، ویتنام و تایلند می‌توان دید. اما بازارهای شناور تایلندی، متفاوت‌تر از تمام بازارهای شناور در جهان هستند.

بوتیک‌های قایقی

تصور کنید لازم نیست در مراکز خرید و خیابان‌ها قدم بزنید و از این مغازه به آن فروشگاه بروید و خرید کنید. کافی‎است پارو بزنید، به آرامی قایق‌تان را روی کانال‌ها و برکه‌ها برده و از مغازه‌های قایقی خرید کنید! بله اینجا بازارهای شناور تایلند هستند. جایی که خبری از ویترین‌های پر زرق و برق نیست. ولی زیبایی و هیجان و جذابیت آن هوش از سر پیر و جوان می‌برد.

بازار شناور

در بازار شناور پاتایا چه خبر است؟

درون قایق های رنگارنگ، میوه، سبزیجات، غذاهای تایلندی و حتی صنایع دستی به فروش می رسد. خرید پوشاک آن هم در میان آب‌ها هم ریسک است و هم جذاب. فکرش را بکنید! نه خبری از مانکنی که لباس مورد نظرتان را بر تن کرده باشد هست و نه حتی اتاقی برای پرو لباس! با این حال این بخش بازار شناور همیشه طرفداران زیادی دارد.

بازار شناور

شما حتی می‌توانید سوار قایق های مسافربری این بازار شوید و از رستوران‌های قایقی، غذاهای خوشمزه بخرید و همین‌طور که روی آب سر می‌خورید، غذای لذیذی را نوش جان کنید.

بازار شناور

تفریحات بازارهای شناور

بعد از یک قایق سواری حسابی و صرف یک غذای لذیذ در رستوران‌های شناور بازار، می‌توانید به دهکده تایلندی‌ها بروید و از تماشای نمایش میمون‌ها، قفس پرندگان و کارگاه های ابریشم بافی بازار لذت ببرید. در دهکده تایلندی‌ها هر روز عصر نمایش ویژه‌ای برای گردشگران اجرا می‌شود. می‌توانید با این نمایش سرگرم شوید. در این دهکده تاریخی، می توانید مشاغل قدیمی تایلندی‌ها را تماشا کنید و از یک ماساژ بی نظیر تایلندی لذت ببرید. کارگاه های دوخت لباس و آشپزی یک روزه دراین مکان برگزار می شود و شرکت در آن ها خالی از لطف نیست.

نکات مهم در بازدید از بازار شناور

میوه‌های تایلندی بخرید. میوه‌های این قسمت از کره زمین هم از نظر ظاهر و هم از نظر مزه با میوه‌های ایران متفاوت هستند. بد نیست نمونه‌های آن را امتحان کنید. غذاهای محلی را تست کنید. روی رستوران‌های قایقی غذاهای باب طبع ایرانی هم یافت می‌شود. مثلا ماهی کباب. بخرید و نوش جان کنید. در نظر داشته باشید تعداد زیادی بازار شناور در بانکوک و پاتایا وجود دارد. بهتر است از راهنمای محلی بخواهید برای رفتن به بازار شناور، راهنمایی‌تان کند.

بازار شناور

دربند ؛ کوهی که آزاد است

دربند، کوهی پر از آزادی است! آزادی از خستگی‌ها و روزمرگی‌های زندگی شهری!
دربند

دربند، دربند نیست! کوهستانی پر از آزادی است. آزادی از دود و ترافیک و سر و صدا و ازدحام تهران! به دربند بروید و آزادی را در هوای پاک کوهستانی تجربه کنید. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم به دربند، دیار آلوچه‌ها و ترشک‌های اشتهابرانگیز سفر کنیم و در سفره‌خانه‌های باصفای کوهستانیش کمی به استراحت بپردازیم.

دربند کجاست؟

جایی در شمال تهران و نزدیک کوه‌های البرز. دربند از محله‌های قدیمی تهران است که در محدوده شمیرانات و بالای باغ سعادت آباد قرار دارد. این منطقه کوهستانی است. ابتدای مسیر کوهنوردی هم محسوب می‌شود. ابتدای این مسیر، پر است از رنگ و بو و مزه و طعم و هیجان! رستوران‌های سنتی با چشم انداز رودخانه و کوهستان در سرتاسر مسیر وجود دارد و از آن جذاب‌تر، مغازه‌هایی هستند که ترشک و لواشک در انواع طعم‌ها و مزه‌های مختلف می‌‎‌فروشند.

دربند

باقالی تازه و بستنی و چاغاله بادام در فصلش، از دیگر خوراکی‌هایی است که در طول مسیر می‌بینید. اصلا دربند به دلیل همین خوراکی‌های خیابانی، معروف و دوست داشتنی شده است.

دربند

پیاده روی در مسیر سنگی دربند از کنار نهری خروشان که اطراف آن را رستوران‌های گوناگون، دست‌فروشان و چای خانه‌ها پرکرده‌اند، از مفرح ترین جاذبه های گردشگری تهران است و در طول مسیر کسی نمی‌تواند در برابر وسوسه‌های انواع آلو، لواشک، باقالی، بلال، ترشک در امان باشد.

دربند

الان دیگر روستا نیست

دربند در گذشته روستایی در شمال تهران بود. امروزه دربند با گسترش شهر تهران به قسمتی از شهر تبدیل شده است. در قسمت بالایی دربند، امامزاده ابراهیم و روستای تاریخی پس قلعه قرار دارد که کوچه اصلی این روستا، پیاده‌راه گردشگران به سمت ارتفاعات تهران است. کوهنوردی حرفه‌ای نیز از مسیر دربند امکان پذیر است. گردشگرانی که کوهنوردی سبک را دوست دارند، معمولا تا آخرین رستوران‌ های مسیر، بالا می ­روند. اما کوهنوردان حرفه‌­ای مسیر را به سمت ارتفاعات بالاتر ادامه می­‌دهند.

دربند

چطور برویم؟

باید به میدان تجریش بروید. از میدان، خیابان فناخسرو را تا انتها بالا بروید تا به میدان کوهنورد برسید. مسیر پیاده روی و کوهنوردی دربند از همان میدان شروع می‌شود. نزدیک‌ترین مترو به دربند، متروی ایستگاه تجریش است.

دربند

نکات مهم در بازدید از مسیر پیاده روی دربند

پنج شنبه، جمعه و روزهای تعطیل، دربند خیلی شلوغ است. اما این شلوغی مانع تفریح شما نیست و می­‌تواند جذاب هم باشد. تماشای مردمی که خوشحال و خندان هستند و شریک شدن در حال خوب آنها، دیدنی است.

در روزهای تعطیل، ممکن است پیش و پس از پیاده‌روی یا کوهنوردی، برای رفت و برگشت به شهر، قدری ترافیک خودروها کلافه‌تان کند. در فصل بارش، ممکن است به دلیل خیس بودن بخش های از مسیر سنگی، سر بخورید. بنابراین در هنگام عبور از روی سنگ‌­ها مواظب باشید.

دربند

در بعضی جاها نیاز است که از سنگ­‌های حدودا یک متری بالا بروید. پس اگر سن‌تان بالاست بهتر است به همراه یک فرد جوان بروید که در بالا رفتن از این سنگ­ها به شما کمک کند. در فصل­های سرد، دربند برفی است. اما مسیر پیاده راه معمولا تمیز می­شود و حتی در سردترین زمان­های سال هم بخش­های اصلی پیاده راه و رستوران­های اول پیاده راه فعال هستند. بهتر است حداقل نصف یک روزتان را برای بازدید از دربند خالی کنید.

دربند

نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های خاص

افراد با محدودیت‌های حرکتی می‌توانند از رستوران‌ها و چای‌خانه‌های ابتدای مسیر استفاده کنند. به دلیل شیب زیاد و باریک بودن بعضی معبرها، امکان تردد ویلچر در تمام مسیر، فراهم نیست. بخشی از مسیر پیاده روی دربند، برای خانواده‌های دارای خانواده اوتیسم مناسب است. ادامه دادن مسیر و گذر از مناطق صعب العبور پیشنهاد نمی‌شود. اگر فرزند شما با زیاد ماندن در خودرو مشکل دارد، روزهای تعطیل را برای بازدید از کوهستان انتخاب نکنید. معمولا ترافیک زیادی در انتظارتان است.

دربند