روزنوشتهای خانم نئاندرتال

روزنوشتهای خانم نئاندرتال و فقط همین!

روزنوشتهای خانم نئاندرتال

روزنوشتهای خانم نئاندرتال و فقط همین!

در دوران کرونا به کدام کشورها می‌توانید سفر کنید؟

همه‌گیری کرونا باعث شده شکل سفر کردن همه ما تغییر کند. کشورها تجربه متفاوتی از کرونا داشتند، بسته به این تجربه، قوانین کشورها هم درباره باز کردن مرزهای خود متفاوت است.
شرط قرنطینه برای ورود به کشورها

با اجرای طرح واکسیناسیون عمومی و کاهش نرخ ابتلا و مرگ و میر کرونا در جهان، برخی کشورها شرط قرنطینه برای ورود به کشورها را برداشته‌اند تا سفر و گردشگری تسهیل شود. چند کشور تجربه سفر بدون قرنطینه را به تمام بازدیدکنندگان بین‌المللی ارائه می‌کنند. در ادامه با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با گزینه‌های سفر بدون قرنطینه در شرایط کرونا آشنا شوید.

اردن

کشور اردن را با سخاوت‌مندی و مهمان‌نوازی می‌شناسند؛ ویژگی‌هایی که این منطقه از زمان‌های قدیم به آن‌ها مشهور بوده است. در طول تاریخ تعداد بی‌شماری از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی به کشور اردن سفر کرده‌اند و در حال حاضر گردشگران می‌توانند از شهر صخره‌ای باستانی پترا دیدن کنند.

مالدیو

اگر عاشق آب‌های فیروزه‌ای و سواحل ماسه‌ای هستید، زمان برنامه‌ریزی برای سفر به مالدیو رسیده است. این کشور آسیایی با وجود یک جزیره گرمسیری بکر و دست‌نخورده با درختان نخل باشکوه، سواحل رویایی سفید و تالاب‌های فیروزه‌ای درخشان مقصدی فوق‌العاده برای سفر به شمار می‌آید.

دبی

دبی نیز با وجود رستوران‌های عالی، آبگرم‌های خوب، مراکز خرید با ارائه انواع برندهای بین‌المللی، هتل‌های مجلل و زندگی شبانه پرهیاهو، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای سفر در این دوران خواهد بود. دبی مقصدی جذاب برای دوستداران غذاهای بین‌المللی، هنر و خرید و همچنین برای افرادی است که فقط به‌دنبال تفریح و سرگرمی هستند.

دبی

مکزیک

مکزیک دارای جنگل‌های گرمسیری سرسبز، بیابان‌های پوشیده از کاکتوس‌ها و همچنین سواحل شنی و تالاب‌ها است. به این ترتیب، بازدید از این کشور به‌معنای تجربه تفریحات مختلف در فضای آزاد و بدون هیچ محدودیتی است. در این کشور می‌توانید به استراحت در سواحل زیبای مکزیک بپردازید، از پیاده‌روی در یک عصرگاه دلپذیر در فضای آزاد لذت ببرید یا در اطراف صخره‌های مرجانی کارائیب غواصی سطحی (اسنورکل) کنید.

یونان

یونان با دیگر مقاصد گردشگری متفاوت است؛ سرزمینی که تشخیص مرز بین اساطیر و تاریخ در آن مشخص نیست. یونان با انبوهی از ویرانه‌های باستانی، موزه‌ها و معابد و همچنین جزایر و سواحل جذاب، سفری به‌یادماندنی را برای شما رقم می‌زند.

یونان

ایسلند

ایسلند به همه مسافران کامل واکسینه شده اجازه می‌دهد تا به این کشور وارد شوند؛ حتی افرادی که از خارج از منطقه اقتصادی اروپا (EEA) یا حوزه شنگن به ایسلند سفر می‌کنند. شرط قرنطینه برای ورود به کشورها برای مسافران تهیه یک گواهی واکسیناسیون معتبر است.

اسپانیا

اسپانیا به روی مسافران کامل واکسینه شده از سراسر جهان بدون نیاز به قرنطینه یا ارائه آزمایش منفی پی‌سی‌آر کووید ۱۹ باز می‌شود. باید بگوییم که این طرح در مورد بازدیدکنندگان از کشورهایی که دارای ریسک بالا هستند، اعمال نمی‌شود.

سوئیس

مسافران کامل واکسینه شده یا افرادی که در ۶ ماه گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند و بهبود یافته‌اند، امکان ورود به کشور سوئیس بدون نیاز به قرنطینه و انجام آزمایش را خواهند داشت، شرط قرنطینه برای ورود به کشورها تقریبا ساده شده، مگر اینکه از مناطق پرخطر و آلوده به سویه‌های جدید کرونا سفر کنند.

سوییس

پیشنهاد مطالعه: مطلب برای ماجراجویی در برمودا آماده‌اید را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

روستایی با معماری رنسانسی در دل ایران

ورکانه روستایی در استان همدان است که به دلیل داشتن خانه‌های سنگی به آن لقب روستای رنسانسی ایران را داده‌اند.
روستای ورکانه همدان

خانه‌های روستای ورکانه به هنگام تابش نور به رنگ قهوه‌ای سوخته درمی‌آیند و گوشه‌ای از اروپا را در دوره رنسانس به تصویر می‌کشند. گفته می‌شود ورکانه بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد. کوچه‌های سنگفرش، خانه‌های سنگی و باغ‌های سرسبز بهانه‌های خوبی هستند تا به این روستا سفر کنید. با مجله دلتا گشت‌وگذاری کوتاه به روستای ورکانه همدان داشته باشید.

دیدنی‌های روستای ورکانه همدان

معماری و ساختار جذاب روستا

آنچه بیش از همه در روستای ورکانه به چشم می‌آید، کاربرد سنگ در معماری بناها و خود شهر است. کوچه‌های سنگفرش این روستا با خانه‌های سنگی احاطه شده‌اند و یکی از زیباترین مناظر روستایی را پیش چشم شما قرار می‌دهند. در هر لحظه از روز با نور متفاوت خورشید تصویری تازه در ورکانه خلق می‌شود و نمایشی تازه را به شما نشان می‌دهد.

معماری و ساختار جذاب روستای ورکانه همدان

جاذبه‌های تاریخی روستای ورکانه همدان

اصطبل پرورش اسب
در ۲ کیلومتری روستا اصطبلی وجود دارد که در سال‌های پیش از انقلاب به‌عنوان مرکزی برای پرورش اسب دربار فعالیت می‌کرد که امروزه یکی از دیدنی‌های روستا به شمار می‌آید. گفته می‌شود این بنا ساخته یکی از حکام همدان به نام امیر تومان است. اصطبل، یک حیاط مرکزی دارد که در دو طرف آن فضای نگهداری اسب دیده می‌شود و دو ضلع دیگر، ‌ورودی و انبار علوفه بوده است.

گورستان ورکانه
گورستان ساده‌‌ای در روستا وجود دارد که هیچ سنگ قبری در آن نیست و به همین دلیل، متمایز از دیگر گورستان‌ها جلوه می‌کند.

قلعه مهری خانم
این بنا قلعه‌ای اربابی است که متعلق به مهری خانم، ارباب روستا بوده و در فاصله ۱۰۰ متری در ضلع جنوبی روستا قرار دارد. ساختمان بنا دارای پلان چلیپایی بوده و با زیربنای ۳۳۰ متر مربع در دو طبقه احداث شده است.

قلعه مهری خانم در روستای ورکانه همدان

تفریحات روستای ورکانه

اسب سواری
 در محل اصطبل قدیمی روستا، خدمات اسب‌سواری توسط مردم محلی ارائه می‌شود.

کوهنوردی
 در اطراف روستا کوه‌هایی وجود دارند که با داشتن تجربه کوهنوردی و با استفاده از راهنمایی‌های مردم محلی می‌توانید از آن‌ها بالا بروید.

پیک نیک
 طبیعت اطراف روستا می‌تواند مکانی مناسب برای پیک‌نیک باشد.

اقامت و کمپینگ
اقامتگاه بوم‌گردی روستا تجربه اقامتی به‌یادماندنی را برای‌ شما رقم می‌زند. کمپینگ در طبیعت اطراف روستا به ویژه در تابستان‌ها بسیار مورد توجه است.

روستای ورکانه همران ، روستای سنگی ایران
پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر ماجراجویی یک روزه در آبشار کفترلو را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

تجربه یک گردش حیرت‌انگیز در پارک سراوان

قدم زدن در هوای خوب سراوان در تمام روزهای سال فوق‌العاده لذت‌بخش است. با ورود به جنگل زیبای سراوان فضای بسیار جالب و متفاوتی را تجربه خواهید کرد.
دریاچه سراوان

چشم‌انداز طبیعی زیبا، درختان سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و جنگل بکر، بخشی از جذابیت‌های اطراف دریاچه سراوان هستند. دریاچه سراوان مشهورترین جاذبه پارک جنگلی سراوان به شمار می‌رود. گردشگران زیادی در طول سال برای بازدید از مرداب سراوان به این منطقه سفر می‌کنند. سراسر استان گیلان را جنگل‌های سبز و جاذبه‌های طبیعی فرا گرفته است که این استان را به یکی از پر رفت و آمدترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی در ایران تبدیل کرده‌اند. با مجله دلتا همراه باشید.

معرفی جنگل سراوان

دریاچه سراوان جاذبه بکر پارک جنگلی سراوان و از جاهای دیدنی رشت در نزدیکی شهر است. این دریاچه در سمت چپ ورودی فاز دوی پارک جنگلی سراوان قرار دارد و منظره زیبای آن جلوه‌ای خاص به این پارک جنگلی بخشیده است. در نگاه اول بسیاری از گردشگران تصور می‌کنند که چمنزاری گسترده در مقابلشان قرار دارد؛ اما این‌طور نیست. خزه‌های حاصل از رطوبت محیط و نوعی آفت در درختان منطقه، با پوششی سبز سراسر دریاچه را پوشانده‌اند.

پارک جنگلی سراوان

دریاچه سراوان کجاست؟

دریاچه سراوان در سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان قرار گرفته است. این منطقه از توابع بخش سنگر شهرستان رشت است و از قدیمی‌ترین عرصه‌های جنگلی در ایران به شمار می‌رود. برای رفتن به سراوان باید به پارک جنگلی سراوان در کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت-قزوین بروید.

تفریح در پارک جنگلی سراوان

دریاچه سراوان با منظره زیبا و سبزش می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از قایق سواری برای شما ایجاد کند. در طول گشت و گذار با قایق دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید. ثبت زیبایی‌های مرداب سراوان از بهترین لحظات این گردش است.

مرداب سراوان

اگر در جهت شرق پارک جنگلی حرکت کنید، به رودخانه‌های سفیدرود و سیاه‌رود می‌رسید. اطراف این رودخانه‌های خروشان، برای اتراق و پیک‌نیک یک روزه مناسب هستند.

جاذبه پارک جنگلی

از بهترین جاذبه‌های پارک جنگلی سراوان، موزه میراث روستایی گیلان در فضای باز این پارک جنگلی است. موزه میراث روستایی در جنگل سراوان، اولین اکو موزه ایران به شمار می‌رود. این موزه با وسعت ۲۶۰ هکتار مانند روستایی کوچک با خانه‌های محلی در میان جنگل سراوان خودنمایی می‌کند. تاکنون ۳۵ بنای موزه میراث روستایی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. در بازدید از این موزه می‌توانید با آداب و رسوم، فرهنگ، صنایع دستی و زندگی بومیان روستاهای گیلان، کاملا آشنا شوید.

موزه میراث روستایی گیلان

امکانات پارک

از دیگر امکانات تفریحی و رفاهی در پارک جنگلی سراوان می‌توان به آلاچیق، میز و نیمکت، منقل‌های کباب پز، محوطه بازی کودکان و وسایل بازی اشاره کرد. نزدیک بودن پاسگاه پلیس به پارک جنگلی سراوان، امنیت این منطقه را تامین می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر کوچه‌های پنهانی که جاذبه گردشگری شده‌اند را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

تجربه‌ای هیجان‌انگیز در تنگه بوچیر

یکی از جاذبه‌های دیدنی و پر هیجانی که در استان هرمزگان قرار دارد، تنگه بوچیر است که رفتن به آن برای برخی افراد با لذت فراوانی همراه است.
تنگه بوچیر پارسیان

تنگه بوچیر پارسیان از آن جاهایی است که با دیدنش هیجان‌زده می‌شوید. مکانی شگفت‌انگیز و افسانه‌ای که سفر به آن از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای عمرتان خواهد بود و لذت دره‌نوردی در این تنگه را هیچ‌وقت فراموش نخواهید کرد. با مجله دلتا همراه باشید.

این تنگه رویایی در جنوب ایران قرار دارد و از جاهای دیدنی استان هرمزگان است. پس اگر به‌دنبال گردشی هیجان‌انگیز هستید و البته اهل ورزش، در سفر به استان جزایر ایران و دره‌گردی در این مکان همراه ما باشید.

تنگه بوچیر کجاست؟

تنگه بوچیر پارسیان یکی از جاهای دیدنی بستک در استان هرمزگان است که در قلب منطقه‌ای کویری و گرم در نزدیکی روستای بوچیر و پنج کیلومتری آن جای گرفته است.

تنگه بوچیر هرمزگان

مسیر دسترسی

راه دسترسی به اینجا از طریق شهرستان پارسیان (گاوبندی) و روستای بوچیر است. بعد از رسیدن به این روستا باید جاده‌ای خاکی‌ را که در غرب روستای بوچیر است، به طول پنج کیلومتر به‌سمت شمال طی کنید تا به ورودی تنگه برسید.

  • فاصله بوچیر تا بندر عباس: حدود ۳۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس
  • فاصله بوچیر تا پارسیان: حدود ۷۰ کیلومتر

معرفی تنگه بوچیر پارسیان

در میان منطقه‌ای گرم و کویری دره‌ای عمیق و اسرارآمیز در دل زمین وجود دارد که به آن تنگه بوچیر یا تنگه چله بوچیر می‌گویند. مسیر رسیدن به این تنگه خالی از هیجان و ماجراجویی نیست و برای دیدن آن باید هم در آب شنا کنید و هم از صخره‌ها بالا و پایین بروید.

باوجود اینکه تنگه در جایی گرم قرار دارد، اما داخل تنگه هوا خنک است؛ چون عمق آن ۵۰ متر است که این عمق زیاد سبب شده تا دمای هوا در دره، گاهی حتی به زیر صفر نیز برسد و این دره را به بهترین مکان برای تفریح حتی در فاصل تابستان تبدیل کند.

جاهای دیدنی

  • آبشار و چشمه بوچیر

در دره چله بوچیر چشمه‌ای وجود دارد که منبع اصلی آب جاری تنگه است و در انتهای غار یا شکاف قرار دارد و به چشمه بوچیر معروف است. آب این چشمه خنک است و عمق آن به ۳۵ متر می‌رسد. همچین آبشار بوچیر نیز یکی دیگر از زیبایی‌ها و دیدنی‌های این تنگه است که در میانه دره جای دارد و حدود ۱۵ متر ارتفاع آن است. قندیل‌ها، آب چکان‌ها و اشکال عجیب و غریب دیواره‌ها و صخره‌ها دیگر جلوه‌های زیبای این مکان است که بسیار چشم‌نوازی می‌کنند.

  • روستای بوچیر

روستای بوچیر نیز یکی از جاهای دیدنی نزدیک به تنگه بوچیر پارسیان است. این روستای تاریخی روزگاری زرتشتی‌نشین و مقر فرمانروایی بنی حماد بود که به این منطقه مهاجرت کردند.

تنگه ای دیدنی در هرمزگان

نکات ایمنی و تجهیزات لازم برای برای بازدید

اگر تصمیم گرفتید از این مکان دیدن کنید، توصیه می‌کنیم در قالب تورهای گردشگری که مجوز لازم را دارند به این مکان سفر کنید یا حداقل از راهنماها و مردمان محلی کمک بگیرید.
اگر مهارت لازم و کافی در شنا و صخره‌نوردی ندارید به تنگه بوچیر نروید. حتی برای عبور از صخره‌ها و مکان‌های باریک دره با طناب رد شوید که این کار نیازمند آمادگی جسمانی است.

چه تجهیزاتی برای این سفر لازم است؟

برای پیمایش در این تنگه به وسایلی نظیر طناب، کفش مناسب، لباس ضدآب، جلیقه نجات و کلاه ایمنی نیاز دارید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با ورود به این چاه اسرارآمیز، در زمان سفر می‌کنید! را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

ساوه، شهری با تاریخ قدیمی و یاقوت‌های سرخ

ساوه از جاذبه‌های بکر گردشگری متعدد و متنوعی چون تپه‌های باستانی، زیارتگاه‌های معروف، مناطق طبیعی دست‌نخورده، روستاهای زیبا، چمنزارهای سبز، چشمه‌سارها و آبشارهای زیادی برخوردار است.
دیدنی های ساوه

دیدنی های ساوه از جاذبه‌های گردشگری طبیعی گرفته تا سازه‌های تاریخی می‌تواند باعث شود تا ساوه یک مرکز گردشگری بسیار زیبا و مناسب برای سفر بعدی شما باشد. این شهر که دومین شهر بزرگ استان مرکزی است احتمالا بیشتر به‌خاطر انارهای درجه یک و سرخش در ذهن شما مشهور است اما باید بدانید که این شهر علاوه بر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و زیبا، شهر باستانی با قدمتی مربوط به دوران ساسانیان است و اماکن تاریخی زیادی دارد. در این مقاله در مجله دلتا قصد داریم تا شما را بیشتر با این شهر زیبا و دیدنی و مناطق گردشگری آن آشنا کنیم.

ساوه شهر انار

دریاچه مصنوعی ساوه

این دریاچه در شهر ساوه و در بلوار تختی قرار دارد و اگر به دنبال گذراندن اوقاتی آرامش‌بخش و زیبا و یا کمپ زدن در ساوه هستید، دیدن این دریاچه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

شهر تاریخی آوه از دیدنی های ساوه

جذاب‌ترین مکان از دیدنی های ساوه شهر زیرزمینی و تاریخی آوه است که ساخت آن را به اردشیر بابکان نسبت می‌دهند و به این ترتیب قدمت آن به ۱۵۰۰ سال خواهد رسید. شهر زیرزمینی آوه با تونل‌های زیرزمینی و تو در توی آن که زمانی در زیر این شهر قرار داشته در زمان حمله مغول‌ها به ایران خالی از سکنه بود و در زیر خاک مدفون شد.

روستای گردشگری سامان

این روستا دارای آبشارهای بزرگ و کوچک و طبیعت و پوشش گیاهی زیبا و جذابی است که در کنار رود همیشه پر آب سامان فضایی زیبا و رویایی پدید آورده‌اند. همچنین علاوه بر طبیعت زیبا، بافت سازه‌های این روستای کهن نیز قدیمی و تقریبا دست‌نخورده مانده است.

ساوه شهر تاریخی

مسجد سرخ

مسجد سرخ که یک از دیدنی‌های ساوه و مراکز گردشگری تاریخی این شهر است در دوران شاه اسماعیل صفوی ساخته شده است و قدمت چند صد ساله دارد. در ساخت این مسجد از کاشی‌ها و کتیبه‌ها و تزئینات سرخ و زرشکی رنگ استفاده شده است و به همین دلیل به نام مسجد سرخ معروف است.

قلعه دختر

اگر به آثار باستانی قبل از اسلام در ایران و سبک معماری آن‌ها علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم که از قلعه دختر ساوه دیدن کنید. این قلعه متعلق به دوران ساسانی است و روی بلندترین قسمت کوه ساخته شده است. باور اینکه در آن زمان و با آن میزان تکنولوژی توانسته‌اند قلعه‌ای با این عظمت را بر بالای کوه بسازند واقعا سخت است.

قلعه دختر ساوه

پل‌های یک چشمه و ۹ چشمه سرخده

رودخانه قره‌چای در نزدیکی سرخده قرار دارد و در ساحل جنوبی این رودخانه پلی مربوط به دوران صفویان وجود دارد. این پل از سنگ و آجر ساخته شده و دهانه‌هایی با طاق رومی دارد که ظاهر زیبایی به آن بخشیده است. این پل به صورت کلی ۹ دهانه دارد که یکی از آن‌ها به علت آجرچینی مسدود شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر خمده، تکه‌ای از بهشت در نزدیکی پایتخت را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.