روزنوشتهای خانم نئاندرتال

روزنوشتهای خانم نئاندرتال و فقط همین!

روزنوشتهای خانم نئاندرتال

روزنوشتهای خانم نئاندرتال و فقط همین!

کوه های مینیاتوری در جنوب ایران

گاهی  طبیعت پا را فراتر می گذارد و گونه ها و انواعی را خلق می کند که شگفتی را  به بالاترین حد خود می رساند. لازم نیست راه دوری برای دیدن این پدیده‌های  شگفت انگیز برویم. کافی ست سری به جنوب ایران بزنیم و کوه‌های مینیاتوری را  ببینیم.

کوه های مینیاتوری

طبیعت  ایران زمین به خودی خود زیبا و شگفت‌انگیز است و در هر گوشه این سرزمین که  پا بگذارید نشانه‌هایی از هنر دست طبیعت را می‌بینید که با ترکیب رنگ‌ها و  با به کارگیری عناصر چهارگانه، پدیده‌ای آفریده شده که شاید در هیچ کجای  دیگر از این کره خالی نتوان نمونه آن را دید. همین بندر چابهار خودمان با  کوه‌ های مینیاتوری که دارد این واقعیت را به ما اثبات کرده است. امروز در مجله دلتا به بررسی کوه های مینیاتوری یا کوه های مریخی چابهار در استان هرمزگان می پردازیم و از شگفتی آن‌ها حرف خواهیم زد.

کوه های مینیاتوری چابهار

ظهور پدیده خارق العاده طبیعت

بیشتر  گردشگران در میان جاذبه‌های گردشگری جهان در پی پیدا کردن نشانه‌ای از این  پدیده خارق العاده طبیعی در میان پر جاذبه ترین کشورهای جهان می‌گردند و  تا مدت‌ها موفق نشده بودند که نمونه‌ای از آن را ببینند. این جستار تا  زمانی ادامه پیدا کرد که بالاخره نمونه‌هایی از آن در عکس‌های چابهار  پدیدار شد و عده‌ای از عاشقان طبیعت به طرف چابهار در استان هرمزگان سرازیر  شدند تا این پدیده خارق‌العاده طبیعی را از نزدیک ببینند. برای بهتر دیده  شدن این کوه‌ های مینیاتوری بهتر است در زمانی به چابهار سفر کنید که  بادهای فصلی در حال حکم رانی هستند و با رفت و آمد شان شکوه و جلال این  کوه‌ها را بیش از پیش می‌کنند. بنابراین بهار و اوایل ماه اردیبهشت بهترین  زمان برای تماشای این پدیده جادویی است.
کوه های مینیاتوری استان هرمزگان

کمی جستجو تا رسیدن به کوه های مینیاتوری چابهار

در راه رسیدن به این نقطه از چابهار باید مسیری سنگلاخی و بالا و پایین شدن در مسیر را تجربه کنید و تا به  کوه‌ های مینیاتوری چابهار برسید. اما بعد از این که عرق از جبین سرازیر  می‌شود و این پدیده جادویی جلوی چشم‌تان نمایان می‌شود، آن وقت است که  متوجه می‌شوید که راهی را که پیموده‌اید ارزشش را داشته است. کوه‌هایی با  قد و قامتی کوتاه اما به هیبت یک کوه و استواری آن کوه‌ های مینیاتوری  مانند دسرهای خوشمزه‌ای هستند که از چندین رنگ تشکیل شده‌اند و ساعت‌ها می  توان به بررسی اطراف آن‌ها پرداخت.
پدیده خارق العاده طبیعی
وقتی در کوهپایه این کوه‌های  کوتاه می‌ایستید، مسحور زیبایی آن‌ها می‌شوید و احساس می‌کنید در مقابل  یکی از ماکت‌های فیلم ارباب حلقه‌ها ایستاده‌اید. اما از آن جایی که ما  انسان هستیم و در کشف زیبایی‌ها سیری ناپذیر هستیم پس سعی می‌کنیم از این  کوه‌های مینیاتوری بالا رفته و آن طرف آن‌ها را هم با دیدی که داریم کشف  کنیم.
ایران زیبا
 تصویر آن طرف کوه‌ها هم به موازات خودشان زیبا است. خلیج عمان در برخورد  با این کوه‌های مملو از املاح معدنی، رنگی را از خود ایجاد می‌کند که در  نوع خود منحصر به فرد است. در برخورد با این تصویر ایمان می‌آورید که طبیعت  قلمی قدرتمند دارد و به وجود آمدن کوه‌های مینیاتوری تنها یک اتفاق ساده  طبیعی نیست. ساحل طلایی رنگ خلیج عمان نیز در این تصویر جایگاه ویژه خود را  دارد. بی‌شک برای کسانی مشتاق به ثبت تصاویر فوق‌العاده هستند حتی برای یک  لحظه هم نباید فرصت دیدار با کوه‌های مینیاتوری را از دست بدهند. خیلی از  بومیان این منطقه شکل کوه‌های مینیاتوری را به پریان دریایی این منطقه نسبت  می‌دهند و این باور بی‌شک جز افسانه‌های این منطقه است اما بی‌شک از  زیباترین استعاره‌هایی است که به این کوه‌ها نسبت داده می‌شوند.

جاذبه های چابهار

همچنین بخوانید:

عمارتی با باغ ایرانی اروپایی در شیراز 

پاریس کوچولوی ایران، پایتخت انیمیشن 

روستای شیب دراز کجاست؟ 

لفور، جنگلی با ۴۰ میلیون سال قدمت 

روستایی در ایران با حس و حال روستاهای اروپایی 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

اگر شکلات دوست دارید به این تپه ها بروید!

در  دنیا پدیده های عجیب زیادی وجود دارد و حتی می‌توان در قلب جزیره‌ای کوچک و  دورافتاده هم گوشه‌ای از این جاذبه‌های عجیب را کشف کرد و از آن‌ها بازدید  کرد.

تپه های شکلاتی

تپه های شکلاتی فیلیپین

در وسط جزیره بوهول در فیلیین تپه‌های عجیبی را می‌بینید که به تپه های شکلاتی معروف هستند. این مناظر  فوق العاده، جاذبه منحصربه‌فرد این جزیره کوچک هستند و بیشتر کسانی که برای  اولین بار به این تپه‌ها نگاه می‌کنند به سختی باور می‌کنند که این تپه‌ها  طبیعی هستند و خودشان به این شکل در آمده‌‎اند. جالب است که در فصل‌های  خاصی از سال این تپه‌ها به رنگ شکلاتی در می‌آیند و همین باعث شده که به آن  ها تپه‌ های شکلاتی بگویند! در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا از این تپه‌ های شکلاتی بیشتر بدانید.
تپه های شکلاتی فیلیپینمشخص  نیست که این منطقه چند تپه شکلاتی دارد اما حدود ۱۲۶۸ تپه است که  بزرگ‌ترین آن ها ۱۲۰ متر ارتفاع دارد. این تپه‌ های شکلاتی مخروطی کاملا  شبیه همدیگر هستند و بیشتر آن‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ متر ارتفاع دارند. این  تپه‌ها در حدود ۵۰ کیلومتر مربع از این منطقه پراکنده شده‌اند و مناظری  دیدنی و تماشایی را به وجود آورده‌اند. هنوز هیچ کس نمی‌داند که این تپه‌  های شکلاتی برای چه شکل گرفته‌اند؟ اما محلی‌ها برای آن افسانه‌ای دارند که  می‌گوید دو غول چندین روز در این منطقه جنگیدند و برای اینکه قدرتشان را  به هم ثابت کنند سنگ‌های بزرگ این تپه‌ها را به سمت هم پرتاب می‌کردند تا  اینکه بعد از چند روز خسته و دوباره با هم دوست شدند و جزیره را ترک کردند.

تپه های شکلاتی جزیره بوهول

با  ابن حال، زمین شناسان نظرهای متفاوتی درباره علت شکل گرفتن تپه‌ های  شکلاتی دارند یکی از نظریه‌ها این است که این تپه‌ها بر اثر بالا آمدن  رسوبات مرجانی به وجود آمده‌اند و عده‌ای دیگر هم می‌گویند دلیل به وجود  آمدنشان فرسایش توسط  بادهای شدید بوده است. علت پیدایش آن‌ها هر چه که باشد دیدن این تپه‌ها از  نزدیک، تجربه‌ای خاص وعجیب است که می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.
تپه های رسوبی مرجانی
 در اواخر فصل خشک چمن‌هایی که بر روی این تپه‌ های شکلاتی هستند به رنگ  قهوه‌ای در می‌آیند. همه این تپه‌ها ظاهری یک شکل دارند و هیچ درخت یا  بوته‌ای بر روی آن‌ها سبز نمی‌شود. در هر زمانی از سال می‌توانید ازاین  تپه‌ها دیدن کنید چون در ماه‌های بارانی هم به همان زیبایی ماه‌های خشک  هستند.

تپه های مخروطی شکل
 در هنگام بازدیداز تپه‌ های شکلاتی زیاد ذوق زده نشوید چون نمی‌توانید از  آن‌ها بالا بروید وتنها کاری که باید بکنید این است که از پله‌های یک سکو  به بالای آن بروید و از آنجا این تپه‌های حیرت آور را تماشا می‌کنید.

همچنین بخوانید:

دریاچه‌ای که جزایر آن شناورند! 

جزیره متحرک در ایران 

جزیره‌ای بکر، خالی از سکنه در هرمزگان 

عوض شدن مفهوم زمان در جزیره زنگبار!! 

سایه مرگ بر فراز جزیره شیطان در گویان فرانسه 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

دریاچه مرموزی که می‌توانید زیر آن راه بروید!

هر  سال در زمانی مشخص، میزان عمق این دریاچه هفت برابر شده و پس از مدتی خود  به خود تقریبا ناپدید می شود  و در هنگام افزایش دما پارکی که اطرافش وجود  دارد را به زیر آب فرو می برد.

دریاچه گرین

دریاچه گرین در اتریش (Green Lake)

پدیده‌های  عجیب و غریب طبیعی زیادی در گوشه گوشه این دنیا اتفاق می‌افتد. یکی از این  پدیده‌ها در کشور اتریش اتفاق افتاده است و یکی از زیباترین مسیرهای  پیاده‌روی این کشور را به رودخانه‌ای با عمق ۱۰ متر تبدیل کرده است. البته  این اتفاق فقط در نیمی از سال می‌افتد و در نیم دیگر اوضاع به حالت عادی در  می‌آید. اسم این دریاچه، دریاچه گرین در اتریش است. با مجله دلتا همراه باشید تا ببینیم این دریاچه جادویی دقیقا کجاست و چه اتفاقی در آن می‌افتد.دریاچه گرین در اتریش این دریاچه در یکی از مناطق کوهستانی- جنگلی اتریش به نام Styria و در دامنه کوه‌های  Hochschwab واقع شده است و یکی از غیر عادی ترین پدیده‌های طبیعی جهان  محسوب می‌شود. در طول زمستان و ماه‌های سرد سال این دریاچه کاملا خشک  می‌شود و به یک پارک معمولی تبدیل می‌شود و مردم این منطقه برای جدایی از  شلوغی‌ها و هرج و مرج های شهر و تمدد اعصاب به آن پناه می‌برند. اما همین  که دمای هوا کمی بیشتر می‌شود، برف‌هایی که روی کوه‌ها وجود دارد، کم کم آب  می‌شوند و آب آن‌ها به پایین کوه می‌رود و دریاچه شفاف و زیبای گرین را  تشکیل می‌دهد.

دریاچه شفاف و زیبای گرین

در  فصل تابستان عمق دریاچه گرین در اتریش از ۱ تا ۲ متر شروع می شود و در  جاهایی به ۱۰ متر هم می رسد و در ماه ژوئن به بیشترین سطح خود می رسد و به  محلی برای غواصی و شنا کردن تبدیل می شود. برای خیلی از افراد هم جالب است بدانند که پارکی  که زیر آب می رود دقیقا چه شکلی است و به همین دلیل گردشگری این منطقه به  اوج خود می رسد.
دریاچه جادویی

چه کارهایی در دریاچه گرین در اتریش می توانیم انجام دهیم؟

علاوه  بر غواصی در دریاچه گرین، گردشگران و ماجراجویان علاقه زیادی به ماهی‌گیری  و شنا کردن و نشستن روی صندلی در زیر آب، دیدن درخت‌ها، پل‌ها و هر آنچه  که متعلق به خشکی است و به زیر آب رفته، دارند. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به  تصاویر دریاچه گرین در اتریش بیندازید، شاید دریاچه گرین تنها دلیل سفر  گردشگران به اتریش نباشد اما مطمئنا یکی از دلایل اصلی است.
پارک زیر آب
 یکی از غواص‌هایی که در این دریاچه ماجراجویی کرده از تجربه خودش می‌گوید:  وقتی که زیر آب غواصی می‌کردم انگار که در یک دنیای جادویی بودم، همه چیز  واقعا زیبا بود. تجربه شنا روی علف‌ها و چمنزارهای سبز، گل‌ها، صخره‌ها،  پل‌ها و مسیرها تجربه افسانه‌ای است که در هر جایی نمی‌توانید داشته باشید.  به همه این‌ها اشعه‌های خورشید را که از آب رد می‌شوند و نور  فوق‌العاده‌ای را در آب به وجود می‌آورند هم اضافه کنید. دریاچه گرین در  اتریش به اندازه‌ای زیباست که می‌توانید روزها در کنار آن باشید و کمپ  بزنید و گذر زمان را حس نکنید.
غواصی در دریاچه گرین
اگر فرصت سفر به اتریش و دیدن این دریاچه را داشتید دوربین عکاسی تان را حتما همراهتان ببرید،  چشم انداز دریاچه در کنار درختان سوزنی و بلند و در دامنه ی صخره های سنگی  بیشتر شبیه به یک تابلوی نقاشی است.
سفر به اتریش

همچنین بخوانید:

قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه جهان 

دهکده قرون وسطایی که به شکل ترسناکی از آب بیرون می‌آید! 

سرزمین غارها و قلعه‌ها 

رودخانه‌ای که هر موجودی را آب‌پز می‌کند! (+ویدیو) 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

نقاطی از زمین که در آن ها جاذبه‌ای وجود ندارد!

جاذبه  بسیار عجیب است. تا زمانی که چیزی از مواردی که بتواند آن را مغلوب کند  ندانیم، به آن نیرو می‌گوییم، نیرویی که در همه جا حاضر است و به خاطر همین  جاذبه است که ما روی زمین بند شده‌ایم و هر چیزی که به هوا پرتاپ می‎کنیم  به زمین برمی‌گردد.

مناطق بدون جاذبه

مناطق بدون جاذبه در زمین

قانون جاذبه بر کره زمین حاکم  است که قرن‌ها پیش به دست آیزاک نیوتون کشف شد. اما مکان‌های استثنایی هم  بر روی کره زمین وجود دارد که قانون گرانش در مورد آن ها صدق نمی‌کند.  مثلاً ماشین خاموش از تپه بالا می‌رود، آبشار به جای اینکه پایین بریزد، به  سمت بالا حرکت می‌کند و تخته سنگ بزرگی بدون آنکه سقوط کند، لبه یک صخره  باقی مانده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا با این مناطق بدون جاذبه در زمین بیشتر آشنا شویم.

تپه‌های مغناطیسی

اولین  مورد از مناطق بدون جاذبه تپه‌های مغناطیسی هستند. در کشور کانادا تپه‌ای  به نام نیو برانزویک (New Brunswick) وجود دارد که در آن اتفاق‌های عجیب و  غریب می‌افتد. اگر با ماشین به این تپه بروید و آن را در ابتدای جاده پارک  کنید، می‌بینید که ماشین بدون هیچ دخالت انسانی‌ای شروع به حرکت کردن  می‌کند آن هم به بالای تپه! بله این اتفاق کاملا واقعی است و داستان نیست  اما دلیلی که پشت آن وجود دارد اصلا آن چیزی که مردم فکر می‌کنند، نیست.

تپه‌های مغناطیسی

این  تپه‌ها در ابتدا درک هر کسی را به چالش می‌کشد چون کاملا بر خلاف آنچه  هستند که تا حالا یاد گرفته‌ایم و در عمل هم دیده‌ایم. این تپه‌ها به تپه  های مغناطیسی مشهور شده‌اند و در چند نقطه دنیا دیده می‌شوند که گفته  می‌شود. این تپه‌ها کاملا طبیعی هستند که در کشورهای ایتالیا، برزیل،  استرالیا و حتی ایران دیده می‌شوند. در ابتدا مردم بر این باور بودند که  این تپه‌ها نفرین شده‌اند اما به نظر می‌رسد که دانشمندان و محققان در مورد توجیه این پدیده منطقی‌تر فکر می‌کنند. خطای دید!
جاده های مغناطیسی

خانه مرموزی در ایالت اورگن آمریکا

در  دل جنگل‌های حوالی منطقه گردشگری «اورگن ورتکس» یک کلبه متروکه وجود دارد  که یکی از مناطق بدون جاذبه است. بومی‌های آمریکایی به این منطقه، سرزمین  ممنوعه می‌گویند، جایی که باید از آن دوری شود. اعتقاد بر این است که در  این منطقه نوعی میدان نیروی واگرا وجود دارد. راه رفتن در این منطقه  تقریباً غیر ممکن است. شما بدون گرفتن حصارها نمی‌توانید قدم از قدم  بردارید درغیر این‌صورت درون دریا سقوط خواهید کرد. یک جارو هم وجود دارد  که هر جای کلبه که آن را بگذارید، صاف سر جایش باقی می‌ماند و روی زمین  نمی‌افتد. در این مکان مرموز، توپ‌ها روی سطح کاملاً صافی که هیچ شیبی  ندارد، به سمت بالا می‌غلتند. هیچ کلکی در کار نیست و بازدیدکنندگان حتی با  ابزارهای مخصوص، زاویه و انحراف زمین را هم اندازه گرفته‌اند.
سرزمین ممنوعه

آبشار معکوس در انگلستان

در این آبشار که در نزدیکی دهکده ی هیفیلدِ انگستان واقع شده، آب آبشار مستقیماً به سمت  بالا می‌رود و این مسئله باعث شده تا به عنوان یکی از مناطق بدون جاذبه  شناخته شود. راز معکوس بودن جریان آب این آبشار در بادی است که در این  منطقه می‌وزد. این باد به قدری شدید است که جریان آبی که باید به سمت پایین  سقوط کند را به سمت بالا می‌کشاند. این آبشار معمولاً ۲۳/۷ متر ارتفاع  دارد. اما اینکه منشأ این باد شدید کجا است، سؤالی است که هنوز جوابی برای  آن پیدا نشده.
 آبشار معکوس

سد هوور در ایالت نوادای آمریکا

سد هوور ۲۲۱/۴  متر ارتفاع دارد و اگر خود را به بالای آن برسانید، در آنجا می‌توانید  آزمایش ساده‌ای انجام دهید. کافی است سعی کنید آب یک بطری را خالی کنید.  خواهید دید که آب برخلاف معمول، به جای آنکه به سمت پایین بریزد، به طرف  بالا پرواز می‌کند! اگر سعی کنید یک جسم نورانی را به سمت پایین پرت کنید  هم همین اتفاق خواهد افتاد و به خاطر جریان قوی هوا، جسم نورانی در هوا  معلق خواهد ماند.
سد هوور

همچنین بخوانید:

بلندترین آبشار دنیا 

موج‌های سنگی در استرالیا 

عوض شدن مفهوم زمان در جزیره زنگبار!! 

چاه خوفناکی که همه چیز را سنگ می‌کند! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

روستایی در ایران با حس و حال روستاهای اروپایی

روستاها  در برخی از موارد به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شناخته می  شوند. اصولا شرایط خاصی لازم است تا یک روستا به عنوان منطقه گردشگری معرفی  شود و زمانی که چنین جایگاهی را به دست آورد، قطعا می توان این مهم را از  جمله دستاوردهای متمایز و منحصر به فرد آن روستا قلمداد کرد.

روستای سرخاب

روستای  سرخاب یکی از روستاهایی است که می‌تواند به عنوان یک منطقه گردشگری مناسب و  مطلوب انتخاب شود. این روستا که با عنوان بهشت ساوجبلاغ شناخته می‌شود،  علاوه بر اینکه تفریح در یک منطقه مسکونی با امکانات مناسب را برای شما رقم  می‌زند به گونه‌ای طبیعت گردی و لذت بردن از زیبایی های طبیعت نیز قلمداد  می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا با این روستای زیبا آشنا شوید.
روستای سرخاب

روستای سرخاب

ساوجبلاغ  به عنوان یکی از شهرستان‌های استان البرز در مجاورت کرج، طالقان، نظرآباد و  اشتهارد قرار دارد. نام اصلی سرخاب، سرخ آباد است و از توابع بخش مرکزی  شهرستان ساوجبلاغ شناخته می‌شود. سرخاب یک روستای ییلاقی است و به عنوان  یکی از سر سبزترین مناطق ساوجبلاغ در میان بسیاری از گردشگران منطقه  محبوبیت بسیار زیادی دارد.
این منطقه امروزه در کنار منطقه‌ای همچون  کردان به شهرت بسیار زیادی در صنعت گردشگری دست یافته است و به نظر می‌رسد  در سالیان آینده به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در ایران مبدل گردد.
بهشت ساوجبلاغ

مناظر دیدنی سرخاب

از قسمت شرقی سرخاب، رودخانه‌های سرخاب و عباس‌آباد گذر می‌کنند که از رودخانه کردان سرچشمه می‌گیرند. گذر رودخانه‌ها از این منطقه، آب و هوای دل‌ پذیری را به سرخاب بخشیده است.
مناظر دیدنی سرخاب
 سطح آب رودخانه در این منطقه بسیار مناسب بوده و باعث حاصلخیزی خاک شده  است. به همین علت انبوه باغات این منطقه بسیار زیاد است و مناظر تماشایی  بسیار زیادی را شکل داده است.
ویلاهای بسیار زیادی که در این منطقه مشاهده می‌شود حس و حال قدم گذاشتن در روستاهای  اروپایی را به انسان منتقل می‌کند. اغلب این ویلاها از پر آب بودن منطقه  استفاده کرده و استخرهای لوکسی را در حیاط‌های گسترده بنا کرده‌اند.
رودخانه‌های سرخاب
 درختان میوه در اوایل بهار شکوفه می‌دهند و در گوشه و کنار روستا،  شکوفه‌های رنگی و به‌خصوص شکوفه‌های صورتی رنگ به چشم می‌خورند. در فصل  پاییز رنگ درختان مجموعه‌ای باشکوه از رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز رنگ  است.
پاییز سرخاب

جاذبه‌های اطراف روستای سرخاب

اگر  می‌خواهید علاوه بر طبیعت گردی در این روستا، از سایر جاذبه‌های سرخاب نیز  دیدن کنید می‌توانید به مجموعه تپه‌‌های باستانی سرخاب رفته و ساعات دل  انگیزی را نیز آن جا سپری کنید.
در واقع تپه سرخاب،  تپه‌ای باستانی است که از دوره تیموریان به یادگار مانده و در آثار ملی  ایران نیز به ثبت رسیده است. این تپه یک کیلومتر با روستای سرخاب فاصله  دارد.تپه سرخاب

دسترسی به سرخاب

فاصله  روستای سرخاب تا کرج تقریبا ۳۰ کیلومتر است. همانگونه که بیان کردیم  شهرستان کرج در شرق سرخاب قرار دارد و از طریق آزادراه کرج – قزوین و جاده  قدیم قزوین می‌توان به سرخاب رسید.
از میدان آزادی تا سرخاب بسته به  میزان ترافیک بین ۱ ساعت و نیم تا ۲ ساعت راه است. تهراندشت و هشتگرد نیز  به ترتیب در ۱۰ و ۱۵ کیلومتری شمال سرخاب قرار دارند.

همچنین بخوانید:

روستای آبشارها 

اورامانات، روستای پلکانی سنگی در دل مه 

عمارتی با باغ ایرانی اروپایی در شیراز 

جزیره‌ای بکر، خالی از سکنه در هرمزگان 

بزرگترین دریاچه آینه‌ای بکر در ایران 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .